Styl życia Archiwum wpisów

Kolana chcą ruchu25 czerwca 2020 - Styl życia -

Boli kolano? Bardzo możliwe, że wcale nie z powodu przeforsowania w trakcie uprawiania sportu. A wprost przeciwnie – z braku ruchu.

Aktywność fizyczna odżywia i regeneruje staw. A podczas codziennych czynności zaangażowana jest zaledwie nieduża część chrząstki stawowej.

Co gorsza, problemy ze stawem kolanowym sprawiają, że nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować. Ból uniemożliwia nam wysiłek, inaczej chodzimy, co źle wpływa na pozostałe stawy nóg i kręgosłup.

Jest wiele przyczyn kłopotów ze stawami kolanowymi. Jednak nie występują one jedynie u osób po wypadkach komunikacyjnych i miłośników aktywności sportowej. Przeciwnie – choć do ortopedy coraz częściej trafiają osoby młode, to nie powodu urazu sportowego, ale siedzącego trybu życia.

Bo kolana potrzebują ruchu. Aktywność fizyczna odżywia i regeneruje staw. A podczas codziennych czynności zaangażowana jest zaledwie nieduża część chrząstki stawowej, co prowadzi do patologii. Staw powinien być prawidłowo ukrwiony, a chrząstka stawowa nawodniona. Odwodnienie prowadzi do kruszenia się chrząstki i powstawania jej trwałych ubytków. To ruch sprawia, że chrząstka stawowa jest prawidłowo uwodniona i odżywiona, dzięki czemu optymalnie się regeneruje.

Czego jeszcze, oprócz bezruchu, nie lubią kolana?
– pracy w pozycji stojącej, co prowadzi do tzw. przeciążeń statycznych
nadwagi
– palenia tytoniu, co ogranicza dostarczanie tlenu do chrząstki stawowej.
– oczywiście urazów. Najczęściej dochodzi do nich podczas gry w piłkę nożną, takich gier, jak siatkówka, koszykówka i piłka ręczna, biegania. Najgorzej, gdy uprawiamy sport na sztucznych, twardych nawierzchniach z dobrą przyczepnością. Dochodzi wtedy do urazu skrętnego zablokowanego.

Jak się ruszać, aby sobie nie zaszkodzić? Rodzaj uprawianej dyscypliny należy dobrać do wieku, a obciążenia do naszych aktualnych możliwości. Po 40 roku życia warto jeździć na rowerze, pływać (stylem grzbietowym lub kraulem – żabka nie jest zalecana), uprawiać nordic walking lub codzienną gimnastykę. Forsowne spacery, bieganie, gry zespołowe czy zajęcia typu crossfit i aerobik stepowy nie powinny być dominującymi formami ruchu.

– Najlepsza rekreacja to ćwiczenia wykonywane co drugi dzień: taki tryb pozwala tkance mięśniowej na regenerację (w odróżnieniu od codziennego wysiłku fizycznego) – tłumaczy dr n. med. Piotr Wiśniewski, specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu z kliniki Carolina Medical Center w Gdańsku.
A więc: kolana w ruch!

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Nie tylko czerniak

Nowotwory skóry kojarzymy głównie z czerniakiem. Jednak to nie jedyny prezent, jaki słońce nam może podarować.

Czytaj dalej

Przyszłość: izotopy

Diagnostyka i terapia izotopowa to jedna z najbardziej innowacyjnych dziedzin w medycynie.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

25 marca 2014
Uczuleni na życie

To czas paskudnej alergii. Zaczynają kwitnąć kwiaty, pylą drzewa. Niby wokół tak pięknie, a dla niektórych z nas zaczął się beznadziejny okres siąkania i kichania.

Czytaj dalej

27 grudnia 2018
Przyjaciel bakteria

Każdy z nas ma w sobie, przede wszystkim w jelitach, 1,5 do 2 kg bakterii. To oznacza, że są ich biliony. Warto się z nimi zaprzyjaźnić, zwłaszcza, że większość z nich jest do nas dobrze nastawiona i korzystnie wpływa na zdrowie.

Czytaj dalej