Styl życia Archiwum wpisów

Kolana chcą ruchu25 czerwca 2020 - Styl życia -

Boli kolano? Bardzo możliwe, że wcale nie z powodu przeforsowania w trakcie uprawiania sportu. A wprost przeciwnie – z braku ruchu.

Aktywność fizyczna odżywia i regeneruje staw. A podczas codziennych czynności zaangażowana jest zaledwie nieduża część chrząstki stawowej.

Co gorsza, problemy ze stawem kolanowym sprawiają, że nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować. Ból uniemożliwia nam wysiłek, inaczej chodzimy, co źle wpływa na pozostałe stawy nóg i kręgosłup.

Jest wiele przyczyn kłopotów ze stawami kolanowymi. Jednak nie występują one jedynie u osób po wypadkach komunikacyjnych i miłośników aktywności sportowej. Przeciwnie – choć do ortopedy coraz częściej trafiają osoby młode, to nie powodu urazu sportowego, ale siedzącego trybu życia.

Bo kolana potrzebują ruchu. Aktywność fizyczna odżywia i regeneruje staw. A podczas codziennych czynności zaangażowana jest zaledwie nieduża część chrząstki stawowej, co prowadzi do patologii. Staw powinien być prawidłowo ukrwiony, a chrząstka stawowa nawodniona. Odwodnienie prowadzi do kruszenia się chrząstki i powstawania jej trwałych ubytków. To ruch sprawia, że chrząstka stawowa jest prawidłowo uwodniona i odżywiona, dzięki czemu optymalnie się regeneruje.

Czego jeszcze, oprócz bezruchu, nie lubią kolana?
– pracy w pozycji stojącej, co prowadzi do tzw. przeciążeń statycznych
nadwagi
– palenia tytoniu, co ogranicza dostarczanie tlenu do chrząstki stawowej.
– oczywiście urazów. Najczęściej dochodzi do nich podczas gry w piłkę nożną, takich gier, jak siatkówka, koszykówka i piłka ręczna, biegania. Najgorzej, gdy uprawiamy sport na sztucznych, twardych nawierzchniach z dobrą przyczepnością. Dochodzi wtedy do urazu skrętnego zablokowanego.

Jak się ruszać, aby sobie nie zaszkodzić? Rodzaj uprawianej dyscypliny należy dobrać do wieku, a obciążenia do naszych aktualnych możliwości. Po 40 roku życia warto jeździć na rowerze, pływać (stylem grzbietowym lub kraulem – żabka nie jest zalecana), uprawiać nordic walking lub codzienną gimnastykę. Forsowne spacery, bieganie, gry zespołowe czy zajęcia typu crossfit i aerobik stepowy nie powinny być dominującymi formami ruchu.

– Najlepsza rekreacja to ćwiczenia wykonywane co drugi dzień: taki tryb pozwala tkance mięśniowej na regenerację (w odróżnieniu od codziennego wysiłku fizycznego) – tłumaczy dr n. med. Piotr Wiśniewski, specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu z kliniki Carolina Medical Center w Gdańsku.
A więc: kolana w ruch!

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Z zamku do ogródka

Będąc świeżo upieczonym ogrodnikiem, zachwycam się bioróżnorodnością w swoim nowym otoczeniu, bogactwem ptasich treli, zapachem kwiatów, nawet chwastami. Codziennie.

Czytaj dalej

Łuszczyca w COVIDzie

Pandemia ograniczyła pacjentom dostęp do większości ośrodków klinicznych. Szczególnie dała się we znaki osobom z łuszczycą. Zmiany na skórze, ból oraz brak wsparcia psychologicznego niezwykle mocno w nich uderzył.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

16 marca 2016
Lekarz jak krawiec

Słyszeliście o medycynie personalizowanej? Inaczej mówiąc, o leczeniu szytym na miarę?

Czytaj dalej

3 lutego 2019
Probiotyk, ale jaki?

Jeden ze sposobów poprawy składu i funkcji mikrobioty to stosowanie probiotyków. Jak to robić z sensem?

Czytaj dalej