Dieta Archiwum wpisów

grill

8 zasad grillowania20 lipca 2017 - Dieta -

Nie oszukujmy się: nie ma zdrowego grillowania. Jest tylko wybór między gorzej a lepiej przyrządzonym daniem.

Zdradzamy kilka sposobów na poprawę walorów zdrowotnych frykasów z grilla:

Grillować można, ale z rzadka…

• Zamiast żeberek, karkówki i kiełbasy przygotuj na ruszcie wołowinę, kurczaka, indyka lub rybę. Smaczne są również warzywa, a także owoce.
• Lubimy karkówkę, ale zdrowsze dla wątroby są mięsa nie ociekające tłuszczem. Podczas wysokiej temperatura grillowania (ok. 200 stopni) w białkach i tłuszczach wydzielają się WWA – wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, które mogą powodować raka.
• Doprawiaj marynaty, w których przygotowujesz mięso, rozmarynem, bazylią, miętą, szałwią, majerankiem i oregano – zioła zmniejszają wydzielanie szkodliwych WWA.
• Nie opiekaj nigdy mięsa lub kiełbasy w płomieniu. Kładź je na aluminiowych tackach. Ograniczysz w ten sposób ilość substancji toksycznych skapujących z żywności do ognia, które następnie osadzają się na przygotowywanych produktach.
• Dobrym sposobem na zamknięcie włókien w mięsie (by tłuszcz nie kapał) jest jego wcześniejsze podgrzanie w piekarniku, dzięki czemu ilość skapującego tłuszczu będzie mniejsza.
• Staraj się nie przetrzymywać mięsa na ruszcie – w myśl zasady: im krócej pieczemy – tym zdrowsze jemy. Czas grillowania skróci podzielenie mięsa na małe kawałki.
• Szczególnie kiełbasa z grilla nie jest najlepszym pomysłem. Zawarta w niej saletra poddana wysokiej temperaturze, a następnie działaniu soku żołądkowego zmieni się w twoim organizmie w rakotwórcze nitrozaminy.
• I na koniec najważniejsze: grillować można, ale z rzadka. Codzienne spożywanie tak przygotowanych pokarmów może być niebezpieczne dla zdrowia. Wybór należy do Ciebie.

Ryszard Sterczyński
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Gdy smaku brak

Chory twierdzi, że wszystko jest bez smaku. Albo że smakuje jakoś dziwnie. Albo że od jedzenia go mdli.

Czytaj dalej

Lato nam się należy

Urlop, basen, plaża – świetna okazja do złapania infekcji intymnej. Dlaczego? Choćby dlatego, że jest ciepło i mokro. Bakterie i grzyby to uwielbiają.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

22 marca 2014
Gdy serce słabnie

Coraz ciężej po schodach? Jeśli u siebie lub u kogoś bliskiego, zwłaszcza osoby starszej, obserwujesz zmęczenie nawet po niewielkim wysiłku, pomyśl o wizycie u lekarza.

Czytaj dalej

22 listopada 2015
Witamina-panaceum?

Zmierzyłam sobie poziom witaminy D w organizmie. I co? Niski. Jeszcze nie samo dno, ale jednak.

Czytaj dalej