Choroby Archiwum wpisów

menu

Talerz dla diabetyka4 marca 2015 - Choroby -

Stwierdzono u ciebie cukrzycę? Albo ostrzeżono cię, że niewiele brakuje, a będziesz ją miał?

Od lekarza nie wyciągniemy wielu wskazówek. Edukacja w cukrzycy to coś, co w Polsce istnieje w o wiele za małym zakresie. A właśnie styl życia to sprawa najważniejsza w profilaktyce tej choroby i jej leczeniu.
Chodzi zwłaszcza o cukrzycę typu 2, która pojawia się u dorosłych i stanowi m.in. innymi efekt otyłości. Cukrzyca typu 2 to ok. 90 proc. przypadków cukrzycy w ogóle.

Dieta to w cukrzycy sprawa kluczowa. Dzięki niej można na tę chorobę wcale nie zachorować, można też wspomóc jej leczenie.

Dieta nie tylko pomaga regulować poziom glukozy, ale też zmniejsza ryzyko wystąpienia groźnych powikłań choroby, zwłaszcza ze strony układu krążenia.

Tak naprawdę nie wiadomo, co wolno jeść. Czy trzeba będzie sobie wszystkiego odmawiać? Gotować dwa obiady, jeden dla rodziny, drugi dla diabetyka? A jeśli ktoś cały dzień pracuje, jada na mieście, jak ma się właściwie odżywiać?

Jakie są najważniejsze zasady diety cukrzycowej?

regularne posiłki co 3-4 godziny: 3 główne i 2 przekąski
przestrzeganie zapotrzebowania na kalorie, odpowiedniego do wagi i trybu życia: od 1000-1300 kcal dziennie dla osób otyłych do 2400-3000 dla osób z niedowagą, pracujących fizycznie
• zwracanie uwagi na indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny produktów – warto zaopatrzyć się w odpowiednie tabele i korzystać z nich. Im wartości IG i ŁG niższe, tym lepiej.
• Zaleca się, aby węglowodany stanowiły w diecie 40-45 proc., tłuszcze 30-35 proc., a białko 15-20 proc.
• Węglowodany powinny pochodzić z kasz i pieczywa pełnoziarnistego, a nie ze słodyczy i cukru, białko z chudego mięsa, ryb, roślin strączkowych i chudego nabiału, tłuszcze z olejów roślinnych i orzechów. Orzechy i warzywa strączkowe są także źródłem magnezu, zwiększającego tolerancję glukozy.

Zalecane produkty to warzywa, za wyjątkiem ziemniaków, kukurydzy i buraków – ze względu na dużą zawartość skrobi warzywa z tej grupy jemy najwyżej 2 razy w tygodniu. Warzywa to dobre źródło błonnika, który spowalnia trawienie węglowodanów i hamuje nagłe skoki glukozy we krwi.

Owoce wybieramy z niskim indeksem glikemicznym. Ograniczamy soki owocowe. Napoje pijemy niesłodzone – najlepiej wodę.

Wskazane techniki kulinarne to gotowanie, również na parze, najlepiej al dente (wtedy indeks glikemiczny jest niższy), pieczenie w folii, duszenie w sosie własnym bez obsmażania, grillowanie – wyłącznie na tackach. Nie należy smażyć w głębokim tłuszczu i panierkach. Zapominamy o cieście francuskim i tłustej śmietanie, smalcu oraz boczku, ograniczamy masło.

I co? Dieta jest możliwa do zastosowania. Co więcej, może z niej korzystać cała rodzina z pożytkiem dla zdrowia. Warto!

Korzystałam z materiałów Koalicji na Rzecz Walki z Cukrzycą, a zdjęcie zrobiliśmy na zorganizowanych przez nią warsztatów „Menu dla diabetyka”.

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 2

1. Krzysiek Żak — 9 czerwca 2015, 16:46,

Szanowna Pani Redaktor, przeczytałem z uwagą, bo krótko i na temat. Aktualnie walczę z poziomem glukozy na czczo 103 mg/dl ( przy normie 99 mg/dl). Doktor z Lux Med napisał mi do sztambucha: stan przedcukrzycowy. Czy jest dla mnie ratunek?
Kłaniam się nisko Państwu Redaktorstwu

2. Halina Sterczyńska — 12 czerwca 2015, 11:48,

Odpowiem jako osoba, która miała dokładnie taki sam wynik badania. Trochę ruchu, ograniczenie cukru w diecie i po kilku miesiącach wynik się poprawił. Ważne jest, żeby nie przegapić tego momentu, kiedy możemy zachorować na cukrzycę typu 2 albo się przed nią uchronić. Do tematu diety w cukrzycy wkrótce wrócimy. Powodzenia!

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

7 trików na pyłki

Jak nie dąb, to pokrzywa, trawy albo szczaw. W tym roku trawy zaczęły pylić wyjątkowo wcześnie, może więc szybciej skończą. Ale na pewno znajdzie się inny alergen. Jak żyć?

Czytaj dalej

Skąd brać siłę?

Taki już jestem i się nie zmienię – mówi wiele osób. A czasem zmienić się trzeba – i można.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

10 marca 2015
Rzadkie nierzadkie

Choroby rzadkie to poważne schorzenia o przewlekłym i ciężkim przebiegu. Dlaczego rzadkie? Bo dana choroba występuje nie częściej niż u 5 osób na 10 tys. mieszkańców.

Czytaj dalej

25 marca 2014
Uczuleni na życie

To czas paskudnej alergii. Zaczynają kwitnąć kwiaty, pylą drzewa. Niby wokół tak pięknie, a dla niektórych z nas zaczął się beznadziejny okres siąkania i kichania.

Czytaj dalej