Dieta Archiwum wpisów

Jeść jak Grek28 grudnia 2015 - Dieta -

Jak nie zachorować na cukrzycę typu 2 i uchronić się przed chorobą serca? Okazuje się, że kluczem do sukcesu jest dieta. Śródziemnomorska.

I nie są to puste słowa. Badania dowodzą, że odżywianie się według jej zasad chroni przed otyłością, wiąże się z niższym poziomem trójglicerydów i glukozy we krwi, a także mniejszą opornością na insulinę, a za to wyższym poziomem cholesterolu HDL – tego dobrego. Inne jeszcze badania świadczą o zmniejszaniu się dzięki tej diecie odczynu zapalnego w organizmie, co poprawia stan śródbłonka tętnic.

Dieta musi być urozmaicona, aby zapewnić wszystkie potrzebne składniki odżywcze.

Co w tej diecie daje tak korzystne rezultaty?
• zamiast nasyconych kwasów tłuszczowych spożywamy w niej jedno- i wielonienasycone
• brak szkodliwych dla zdrowia izomerów trans kwasów tłuszczowych,
• dużo błonnika i białek roślinnych, czyli produktów o niskim ładunku glikemicznym (to wskaźnik, oceniający zawartość węglowodanów w pożywieniu)
• bogactwo antyoksydantów – to zdrowe dla serca

W jakim stopniu menu współczesnego Polaka odpowiada diecie śródziemnomorskiej i co możemy w nim zmienić, aby mieć z tego korzyść dla zdrowia? Praktyczne wskazówki na ten temat znajdziemy w książce „Dieta śródziemnomorska w chorobach sercowo-naczyniowych i cukrzycy” autorstwa Wiktora B. Szostaka i Aleksandry Cichockiej, wydanej przez Wydawnictwo Medyk.

Otóż i w polskiej, i w śródziemnomorskiej diecie znaleźć można produkty zbożowe. Najlepiej, aby było to pieczywo pełnoziarniste, kasza jęczmienna, gryczana, jaglana, płatki owsiane czy jęczmienne, makaron z pełnego ziarna i brązowy ryż.

Polskie warzywa nie ustępują śródziemnomorskim pod względem bogactwa antyoksydantów i witamin. I w naszej kuchni są tradycje jedzenia fasoli i grochu. Warto spopularyzować też soczewicę, a jadłospis urozmaicić sałatkami z dodatkiem nasion roślin strączkowych – jak w krajach śródziemnomorskich – i pastami do kanapek z np. fasoli. Zdrowym uzupełnieniem diety mogą stać się także orzechy włoskie i laskowe.

Kuchnia śródziemnomorska wolna jest od smalcu czy boczku. Zamiast tych tłuszczów używa się oliwy z oliwek, cenionej i u nas. Możemy ją jednak z powodzeniem zastąpić rodzimym olejem rzepakowym.
Co warto przejąć z greckiego czy włoskiego stołu?
• Naturalne jogurty, zwłaszcza o małej zawartości tłuszczu
• Ryby, których ciągle jemy za mało
• Inne niż tradycyjne polskie sposoby przyrządzania mięsa: duszenie, pieczenie w folii, grillowanie zamiast smażenia
• Nawyk picia wody, herbat ziołowych i owocowych
• Przyprawianie potraw ziołami zamiast solą
• Używanie do przyrządzenia jednego dania wielu różnorodnych składników, np. łączenie mięsa z wieloma warzywami i przyprawami.

Książka zawiera mnóstwo praktycznych wskazówek, w tym gotowe jadłospisy o różnej wartości kalorycznej oraz przepisy na zdrowe dania. Można ją kupić na www.medyk.com.pl. Podaję, bo uważam, że w każdej kuchni się przyda.

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 1

1. Pokochaj olej rzepakowy — 29 grudnia 2015, 21:51,

Dziękujemy za wspomnienie o oleju rzepakowym – faktycznie zawiera mnóstwo cennych składników odżywczych, w tym cenne kwasy omega-3 i omega-6. Zdecydowanie polecamy do smażenia i do sałatek!

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Esemesowa szyja?

15 lipca przypada Dzień bez Telefonu Komórkowego. – To świetna okazja, by mówić o profilaktyce. Kluczem do sukcesu jest umiar w korzystaniu z urządzenia – mówi lek. Przemysław Rychtik z kliniki ortopedycznej Carolina Medical Center.

Czytaj dalej

Sekret cukrzycy cz.7

Wskaźnikiem, pokazującym skuteczność leczenia cukrzycy, jest hemoglobina glikowana, mierzona u pacjenta co pewien czas. Jednak nie jest to najlepszy sposób monitorowania choroby.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

15 października 2016
Żeby się chciało żyć

Jak żyć? Normalnie, tak, jak się da. A jak żyć z ciężką chorobą?

Czytaj dalej

3 lutego 2019
Probiotyk, ale jaki?

Jeden ze sposobów poprawy składu i funkcji mikrobioty to stosowanie probiotyków. Jak to robić z sensem?

Czytaj dalej