Choroby Archiwum wpisów

Jak nie dostać zawału7 maja 2014 - Choroby -

Owszem, kardiologia w Polsce stoi na poziomie europejskim. Wierzę na słowo i nie chcę tego sprawdzać na własnej skórze.

A podobno są ludzie, którzy nawet jeśli mieli już zawał, nic nie zmieniają w swoim stylu życia, bo w razie czego „znów mnie pan otworzy, panie doktorze”. Dla tych, którzy nie chcą być ciągle otwierani, przeznaczam wskazówki, co robić, żeby się ustrzec zawału.
Znane są czynniki ryzyka, które odpowiadają aż za 90,4 proc. przypadków zawału. I co? Większości z nich można uniknąć. Bo należy do nich palenie, podwyższony poziom cholesterolu, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, otyłość brzuszna, mała aktywność fizyczna i małe spożycie owoców i warzyw. A więc geny, na które uwielbiamy zwalać winę za wszystko, są w mniejszości.
Choć zdaje się są takie teorie, że wybieranie określonych pokarmów (np. schabowego) jest uwarunkowane genetycznie. Ale w tym przypadku nad genami możemy zapanować i zjeść coś innego.
Co ciekawe, czynniki ryzyka nie sumują się w prosty sposób, np. palenie+cholesterol=2 czynniki. Jeśli występują razem, nie dodają się, ale potęgują i ryzyko bardzo rośnie.
Zalecenia są jasne i sformułowane w konkretny sposób. Czyli:
•Osoby zdrowe powinny ćwiczyć w sposób umiarkowanie intensywny 2,5-5 godzin w tygodniu, w rozbiciu na 4-5 dni. Ważna jest ta powtarzalność, systematyczność – nie wystarczy zmęczyć się w sobotę, a potem cały tydzień spędzić w bezruchu. Co oznacza umiarkowany wysiłek? Że trzeba się trochę spocić, ale np. maszerując, można w miarę swobodnie rozmawiać. Jeśli ćwiczymy naprawdę intensywnie, wystarczy 1-2,5 godz./tydzień, ale też w rozbiciu na kilka dni.
•Utrzymujemy obwód w pasie nie większy niż 94 cm dla mężczyzn i 80 cm dla kobiet, a BMI w granicach 20-25 kg/m kw.
•Nasze ciśnienie ma być niższe niż 140/90 mmHg, a cholesterol LDL poniżej 3,0 mmol/l (115 mg/dl).
•Jemy: soli mniej niż 5-6g/dobę (w praktyce nie dosalamy niczego, bo w tym, co spożywamy, np. wędlinach, ta ilość doskonale się mieści), alkoholu pijemy: mężczyźni mniej niż 20g/dobę, kobiety poniżej 10g/dobę, za to owoców i warzyw po 200 g/dobę, ryb – co najmniej dwa razy w tygodniu, w tym jedna ryba musi być tłusta: śledź, makrela, dorsz, łosoś. Więcej o rybach w kategorii Dieta „Rybie zagadki”.
I nie palimy!
Łatwe? Jak dla kogo, prawda? Ale warto próbować.

Ryzyko zawału maleje przy każdej aktywności fizycznej, jaką podejmiemy, nawet przy wejściu po schodach.

Jeszcze coś – stosowanie się do tych zaleceń oddala ryzyko nie tylko chorób serca, ale też wielu nowotworów. A więc: rowery i kijki w ruch, śledź na stół!

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Z zamku do ogródka

Będąc świeżo upieczonym ogrodnikiem, zachwycam się bioróżnorodnością w swoim nowym otoczeniu, bogactwem ptasich treli, zapachem kwiatów, nawet chwastami. Codziennie.

Czytaj dalej

Łuszczyca w COVIDzie

Pandemia ograniczyła pacjentom dostęp do większości ośrodków klinicznych. Szczególnie dała się we znaki osobom z łuszczycą. Zmiany na skórze, ból oraz brak wsparcia psychologicznego niezwykle mocno w nich uderzył.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

8 lutego 2014
Zdrowy za trudny

Co ty wiesz o cholesterolu? Dużo – mówi większość rodaków. Ale przyciśnięty do muru, jedynie co trzeci z nas potrafi wskazać różnice między HDL a LDL.

Czytaj dalej

16 czerwca 2015
Dzwon na raka

Powołano Polską Ligę Walki z Rakiem. Zacne gremium, skupiające wokół siebie wybitne osoby: Krystyna Janda, Danuta Wałęsa, Jerzy Stuhr, Ewa Łętowska i wiele innych, w tym także znanych onkologów.

Czytaj dalej