Styl życia Archiwum wpisów

Esemesowa szyja?12 lipca 2020 - Styl życia -

15 lipca przypada Dzień bez Telefonu Komórkowego. – To świetna okazja, by mówić o profilaktyce. Kluczem do sukcesu jest umiar w korzystaniu z urządzenia – mówi lek. Przemysław Rychtik z kliniki ortopedycznej Carolina Medical Center.

Korzystanie ze smartfonów może również deformować dłonie, bo długotrwałe niefizjologiczne ułożenie nadgarstków ma destrukcyjny wpływ na ręce.

Co ma wspólnego ortopedia z telefonem komórkowym? Dużo. Wielogodzinne pochylanie się nad telefonem może prowadzić do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa szyjnego. Głowa człowieka waży ok. 5,5 kg, nic więc dziwnego, że w wyniku ciągłego pochylania się nad ekranem zaczyna boleć szyja. Już przy 15-stopniowym nachyleniu głowy nacisk na kark wynosi aż 12 kg, a przy maksymalnym – nawet 30 kg!
Szyja!
Jaki jest skutek długotrwałego unieruchomienia szyi w jednej pozycji? Tzw. esemesowa szyja. W wyniku przeciążenia mięśni i stawów kręgosłupa szyjnego pojawia się uczucie „wbijania szpilek” w kark, napięcie mięśni kręgosłupa, przeszywający ból podczas dotykania uchem ramienia. Niektórzy mają problem z tym, by obejrzeć się za siebie lub skręcić głową w lewo lub prawo. Mogą też pojawić się bóle głowy o charakterze napięciowym.
Dłonie!
Ale to nie wszystko. Korzystanie ze smartfonów może również deformować dłonie, bo długotrwałe niefizjologiczne ułożenie nadgarstków ma destrukcyjny wpływ na ręce. W wyniku stałych, monotonnych ruchów dłoni dochodzi do przeciążenia mięśni, odpowiedzialnych za ruchy nadgarstka, oraz do zmian naczyniowych w stawach i w tkankach miękkich ręki. Używanie telefonów komórkowych szkodzi drobnym stawom rąk i nadgarstka, a także powoduje przewlekłe uszkodzenia stawów międzypaliczkowych. Po spędzonych w ten sposób wielu godzinach można odczuwać mrowienie w dłoniach, ból, obrzęk i sztywność nadgarstka, a także bóle kciuka.
Co robić?
Zapobiegać. Jak?
• ogranicz czas spędzany z telefonem – wakacje to okazja do utrwalenia nowych nawyków
• W trakcie korzystania z urządzenia trzymaj je na wysokości wzroku, dzięki czemu nie będziesz pochylać szyi do przodu
• Unikaj utrzymywania jednostajnej pozycji przez dłuższy czas – rób kilkuminutowe przerwy
• W każdej wolnej chwili aktywizuj stawy kręgosłupa, wykonując krótkie ćwiczenia, polegające na krążeniu głową w obie strony
• rozmawiając przez telefon, zmieniaj rękę, którą trzymasz urządzenie. A najlepiej korzystać z zestawu słuchawkowego.

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Jak żyje się z HIV?

Osoby zakażone wirusem HIV czują się stygmatyzowane. Jakie są tego mechanizmy? Co można zmienić?

Czytaj dalej

Ćwicz oddech w domu

Rehabilitacja oddechowa we własnym domu? To możliwe dzięki filmom instruktażowym dla pacjentów z idiopatycznym włóknieniem płuc i przewlekłą obturacyjną chorobą płuc.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

22 sierpnia 2019
Sam z Alzheimerem

Obserwuję na Facebooku kilka grup, poświęconych opiece nad chorymi z Alzheimerem, otępieniem, demencją. Do tych grup należą głównie kobiety, całodobowo zajęte swoimi rodzicami lub teściami.

Czytaj dalej

10 marca 2014
Cudowne tabletki

Nie jestem wrogiem reklam telewizyjnych. Bywają zabawne, wzruszające, a nawet pożyteczne. Ale nie te związane ze zdrowiem.

Czytaj dalej