Styl życia Archiwum wpisów

Esemesowa szyja?12 lipca 2020 - Styl życia -

15 lipca przypada Dzień bez Telefonu Komórkowego. – To świetna okazja, by mówić o profilaktyce. Kluczem do sukcesu jest umiar w korzystaniu z urządzenia – mówi lek. Przemysław Rychtik z kliniki ortopedycznej Carolina Medical Center.

Korzystanie ze smartfonów może również deformować dłonie, bo długotrwałe niefizjologiczne ułożenie nadgarstków ma destrukcyjny wpływ na ręce.

Co ma wspólnego ortopedia z telefonem komórkowym? Dużo. Wielogodzinne pochylanie się nad telefonem może prowadzić do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa szyjnego. Głowa człowieka waży ok. 5,5 kg, nic więc dziwnego, że w wyniku ciągłego pochylania się nad ekranem zaczyna boleć szyja. Już przy 15-stopniowym nachyleniu głowy nacisk na kark wynosi aż 12 kg, a przy maksymalnym – nawet 30 kg!
Szyja!
Jaki jest skutek długotrwałego unieruchomienia szyi w jednej pozycji? Tzw. esemesowa szyja. W wyniku przeciążenia mięśni i stawów kręgosłupa szyjnego pojawia się uczucie „wbijania szpilek” w kark, napięcie mięśni kręgosłupa, przeszywający ból podczas dotykania uchem ramienia. Niektórzy mają problem z tym, by obejrzeć się za siebie lub skręcić głową w lewo lub prawo. Mogą też pojawić się bóle głowy o charakterze napięciowym.
Dłonie!
Ale to nie wszystko. Korzystanie ze smartfonów może również deformować dłonie, bo długotrwałe niefizjologiczne ułożenie nadgarstków ma destrukcyjny wpływ na ręce. W wyniku stałych, monotonnych ruchów dłoni dochodzi do przeciążenia mięśni, odpowiedzialnych za ruchy nadgarstka, oraz do zmian naczyniowych w stawach i w tkankach miękkich ręki. Używanie telefonów komórkowych szkodzi drobnym stawom rąk i nadgarstka, a także powoduje przewlekłe uszkodzenia stawów międzypaliczkowych. Po spędzonych w ten sposób wielu godzinach można odczuwać mrowienie w dłoniach, ból, obrzęk i sztywność nadgarstka, a także bóle kciuka.
Co robić?
Zapobiegać. Jak?
• ogranicz czas spędzany z telefonem – wakacje to okazja do utrwalenia nowych nawyków
• W trakcie korzystania z urządzenia trzymaj je na wysokości wzroku, dzięki czemu nie będziesz pochylać szyi do przodu
• Unikaj utrzymywania jednostajnej pozycji przez dłuższy czas – rób kilkuminutowe przerwy
• W każdej wolnej chwili aktywizuj stawy kręgosłupa, wykonując krótkie ćwiczenia, polegające na krążeniu głową w obie strony
• rozmawiając przez telefon, zmieniaj rękę, którą trzymasz urządzenie. A najlepiej korzystać z zestawu słuchawkowego.

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Kolana chcą ruchu

Boli kolano? Bardzo możliwe, że wcale nie z powodu przeforsowania w trakcie uprawiania sportu. A wprost przeciwnie – z braku ruchu.

Czytaj dalej

Nie ignoruj udaru

W czasie pandemii w wielu krajach maleje liczba pacjentów, leczonych z powodu udarów mózgu. Zapewne dlatego, że chorzy z łagodnymi objawami ignorują je, świadomie rezygnując z kontaktu ze służbami medycznymi w obawie przed narażeniem na zakażenie COVID-19.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

5 lipca 2018
Lato nam się należy

Urlop, basen, plaża – świetna okazja do złapania infekcji intymnej. Dlaczego? Choćby dlatego, że jest ciepło i mokro. Bakterie i grzyby to uwielbiają.

Czytaj dalej

28 stycznia 2018
Wzrok od małego

Dziecko nie chce czytać, ale w piłkę też nie gra? Może czas na wizytę u okulisty.

Czytaj dalej