Dieta Archiwum wpisów

Kaczka Małysza25 stycznia 2014 - Dieta -

Narzekamy na służbę zdrowia. Jasne, należy jej się. Tylko że według badań naukowych odpowiada ona zaledwie za 10 proc. naszego zdrowia.

Aż w 50 proc. zdrowie zależy od stylu życia, jaki prowadzimy: chodzi o dietę, ruch i niepalenie. Reszta to geny i środowisko, na które też przecież mamy wpływ.
Zastanówmy się nad dietą. Co właściwie jeść? Każdy już słyszał, że najlepiej owoce i warzywa, a nie tłuste mięso. Tymczasem według badań CBOS z roku 2010 warzyw nie jada 63 proc. Polaków, 77 proc. sięga po rybę rzadziej niż raz w tygodniu, a 55 proc. przesadza ze słodyczami.

Autorytet narodowy, Adam Małysz, ogłasza w telewizji, że jak wróci do domu z rajdu Dakar, zje
”kaczkę i golonko”.

Co więc i jak często ma się znaleźć na stole?
Oto gotowa recepta. Podał ją prof. Krzysztof Krygier z SGGW. Działo się to podczas spotkania z paniami z Ligi Kobiet Polskich, które na zaproszenie Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego zorganizowano w Dniu Babci.
A więc: ryby 4 razy w tygodniu, czekolada gorzka 100 g/dziennie, warzywa oraz owoce 400 g/dziennie. Do tego ząbek czosnku i trochę orzechów włoskich. Nie zaszkodzi kieliszek czerwonego wina dla pań, a dwa dla panów. Jak twierdzi profesor, taki jadłospis obniża ryzyko zawału w tym samym stopniu, co zestaw leków z kwasem acetylosalicylowym oraz środkami na ciśnienie i cholesterol.
Jednak nie samą rybą z orzechami człowiek żyje. Dodam więc, że według zaleceń Rady ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia: * dieta musi być różnorodna * warzywa powinny przeważać nad owocami, bo są pozbawione cukru i kalorii (dużo zalet mają zwłaszcza strączkowe) * trzeba jeść pełnoziarniste produkty zbożowe: chleb razowy, kasze, brązowy ryż, makaron * dwa razy dziennie warto sięgnąć po niskotłuszczowe mleko i jego przetwory * mniej tłuszczów zwierzęcych, więcej roślinnych: oleju rzepakowego i miękkich margaryn * należy ograniczać sól i słodycze – wystarczy cukier w owocach * trzeba pić dużo płynów, ale zapomnieć o napojach słodzonych.
Jeśli nie jesteś wegetarianinem, mięso to w twoim jadłospisie ważne źródło białka. Staraj się, aby było ono dobrej jakości i chude. Nie stać cię na takie mięso? Stać, jeśli podczas obiadu zajmie tylko ¼ talerza, a nie…większość, jak dotychczas. I to nie codziennie.

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Dla chorych na PBL

Ktoś w twojej rodzinie cierpi na przewlekła białaczkę limfocytową lub to ciebie dotyka ta choroba? Pomocą może ci posłużyć nowa broszura edukacyjna Fundacji OnkoCafe.

Czytaj dalej

Esemesowa szyja?

15 lipca przypada Dzień bez Telefonu Komórkowego. – To świetna okazja, by mówić o profilaktyce. Kluczem do sukcesu jest umiar w korzystaniu z urządzenia – mówi lek. Przemysław Rychtik z kliniki ortopedycznej Carolina Medical Center.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

27 sierpnia 2016
Cud i co dalej?

Rak coraz częściej staje się chorobą przewlekłą. A nawet uleczalną. Rośnie grupa ludzi, którzy żyją nie tylko z rakiem, ale i po raku.

Czytaj dalej

31 sierpnia 2018
Gdy smaku brak

Chory twierdzi, że wszystko jest bez smaku. Albo że smakuje jakoś dziwnie. Albo że od jedzenia go mdli.

Czytaj dalej