Dieta Archiwum wpisów

Kaczka Małysza25 stycznia 2014 - Dieta -

Narzekamy na służbę zdrowia. Jasne, należy jej się. Tylko że według badań naukowych odpowiada ona zaledwie za 10 proc. naszego zdrowia.

Aż w 50 proc. zdrowie zależy od stylu życia, jaki prowadzimy: chodzi o dietę, ruch i niepalenie. Reszta to geny i środowisko, na które też przecież mamy wpływ.
Zastanówmy się nad dietą. Co właściwie jeść? Każdy już słyszał, że najlepiej owoce i warzywa, a nie tłuste mięso. Tymczasem według badań CBOS z roku 2010 warzyw nie jada 63 proc. Polaków, 77 proc. sięga po rybę rzadziej niż raz w tygodniu, a 55 proc. przesadza ze słodyczami.

Autorytet narodowy, Adam Małysz, ogłasza w telewizji, że jak wróci do domu z rajdu Dakar, zje
”kaczkę i golonko”.

Co więc i jak często ma się znaleźć na stole?
Oto gotowa recepta. Podał ją prof. Krzysztof Krygier z SGGW. Działo się to podczas spotkania z paniami z Ligi Kobiet Polskich, które na zaproszenie Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego zorganizowano w Dniu Babci.
A więc: ryby 4 razy w tygodniu, czekolada gorzka 100 g/dziennie, warzywa oraz owoce 400 g/dziennie. Do tego ząbek czosnku i trochę orzechów włoskich. Nie zaszkodzi kieliszek czerwonego wina dla pań, a dwa dla panów. Jak twierdzi profesor, taki jadłospis obniża ryzyko zawału w tym samym stopniu, co zestaw leków z kwasem acetylosalicylowym oraz środkami na ciśnienie i cholesterol.
Jednak nie samą rybą z orzechami człowiek żyje. Dodam więc, że według zaleceń Rady ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia: * dieta musi być różnorodna * warzywa powinny przeważać nad owocami, bo są pozbawione cukru i kalorii (dużo zalet mają zwłaszcza strączkowe) * trzeba jeść pełnoziarniste produkty zbożowe: chleb razowy, kasze, brązowy ryż, makaron * dwa razy dziennie warto sięgnąć po niskotłuszczowe mleko i jego przetwory * mniej tłuszczów zwierzęcych, więcej roślinnych: oleju rzepakowego i miękkich margaryn * należy ograniczać sól i słodycze – wystarczy cukier w owocach * trzeba pić dużo płynów, ale zapomnieć o napojach słodzonych.
Jeśli nie jesteś wegetarianinem, mięso to w twoim jadłospisie ważne źródło białka. Staraj się, aby było ono dobrej jakości i chude. Nie stać cię na takie mięso? Stać, jeśli podczas obiadu zajmie tylko ¼ talerza, a nie…większość, jak dotychczas. I to nie codziennie.

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Z zamku do ogródka

Będąc świeżo upieczonym ogrodnikiem, zachwycam się bioróżnorodnością w swoim nowym otoczeniu, bogactwem ptasich treli, zapachem kwiatów, nawet chwastami. Codziennie.

Czytaj dalej

Łuszczyca w COVIDzie

Pandemia ograniczyła pacjentom dostęp do większości ośrodków klinicznych. Szczególnie dała się we znaki osobom z łuszczycą. Zmiany na skórze, ból oraz brak wsparcia psychologicznego niezwykle mocno w nich uderzył.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

9 października 2015
Stomia nie gryzie

Co roku w Polsce wyłania się ok. 7 tys. stomii. Kiedy jest to potrzebne? Przy chorobach układu pokarmowego (np. chorobie Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejącym zapaleniu jelit), w tym nowotworach, wadach rozwojowych.

Czytaj dalej

10 grudnia 2014
Znamiona do kontroli

Lubicie się opalać? Teraz nie pora na to. Pora, żeby oglądać, jak się mają nasze znamiona.

Czytaj dalej