Dieta Archiwum wpisów

Kawa jest zdrowa!16 października 2018 - Dieta -

Okazuje się, że mój ulubiony napój mogę pić bez wyrzutów sumienia. Mam na to słowo ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia.

Kawa zawiera ponad tysiąc bioaktywnych substancji. Najważniejsze wśród nich to polifenole, które, jako antyoksydanty, neutralizują wolne rodniki.

Według obecnej wiedzy naukowców, kawa nie szkodzi, a odwrotnie – pomaga być zdrowym. Zapobiega chorobom serca, niektórym nowotworom, w tym rakowi jelita grubego, cukrzycy typu 2, a być może również schorzeniom neurodegeneracyjnym, jak choroba Alzheimera i Parkinsona. Mówi się też o korzystnym działaniu kawy na wątrobę oraz o tym, że zapobiega kamicy pęcherzyka żółciowego.

Dzieje się tak dlatego, że pełno w niej pożytecznych związków, chroniących komórki organizmu przed uszkodzeniem. Nieprawdopodobne, ale kawa zawiera ponad tysiąc bioaktywnych substancji. Najważniejsze wśród nich to polifenole, które, jako antyoksydanty, neutralizują wolne rodniki. Kawa ma ich więcej niż zielona czy czarna herbata i więcej niż soki z granatów, winogron czy żurawiny.

Czy kawa podnosi ciśnienie? Owszem, dzięki zawartości kofeiny. Jednak nie na wszystkich działa jednakowy sposób – jest to uwarunkowane genetycznie. Poza tym badania dowodzą, że regularne picie kawy wyrabia tolerancję kofeiny. Według Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego „dostępne dowody z badań, głównie o charakterze obserwacyjnym, nie wskazują na wyższe ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego lub wyższe wartości ciśnienia u osób regularnie pijących kawę. Z kolei europejskie towarzystwa naukowe przyznają, że, choć kofeina rzeczywiście ma efekt podwyższający ciśnienie krwi, to picie kawy daje duże korzyści zdrowotne w odniesieniu do układu sercowo-naczyniowego.

Oczywiście w niczym nie należy przesadzać. Picie 10 filiżanek espresso może skutkować przyspieszonym biciem serca i nadmiernym pobudzeniem. Ale 3 do 5 – jest ok.

Warto wiedzieć, że:
• Robusta zawiera dwa razy więcej kofeiny niż Arabica
• Dodatek mleka i cukru do kawy może zmniejszyć jej działanie przeciwutleniające, bo utrudnia przyswajanie polifenoli
• Najwięcej kawy na świecie piją Finowie, Norwegowie i Islandczycy
• Podczas gdy Fin zużywa 12 kg kawy rocznie, to Polak – zaledwie 2,3 kg.

Dużo ciekawych informacji na www.kawaizdrowie.pl

Ryszard Sterczyński
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Z zamku do ogródka

Będąc świeżo upieczonym ogrodnikiem, zachwycam się bioróżnorodnością w swoim nowym otoczeniu, bogactwem ptasich treli, zapachem kwiatów, nawet chwastami. Codziennie.

Czytaj dalej

Łuszczyca w COVIDzie

Pandemia ograniczyła pacjentom dostęp do większości ośrodków klinicznych. Szczególnie dała się we znaki osobom z łuszczycą. Zmiany na skórze, ból oraz brak wsparcia psychologicznego niezwykle mocno w nich uderzył.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

9 września 2014
Pęcherz na luz

Aż 3 miliony ludzi w Polsce cierpi na zespół nadreaktywnego pęcherza.

Czytaj dalej

21 lipca 2016
Gra w kostka-ramię

Nie lubię być badany – to takie typowe męskie podejście. Jednak pani Alina, zawodowa pielęgniarka, uświadomiła mi, że mało popularne w Polsce badanie „kostka-ramię” może uratować życie.

Czytaj dalej