Dieta Archiwum wpisów

kawa 1

Kawa jest zdrowa!16 października 2018 - Dieta -

Okazuje się, że mój ulubiony napój mogę pić bez wyrzutów sumienia. Mam na to słowo ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia.

Kawa zawiera ponad tysiąc bioaktywnych substancji. Najważniejsze wśród nich to polifenole, które, jako antyoksydanty, neutralizują wolne rodniki.

Według obecnej wiedzy naukowców, kawa nie szkodzi, a odwrotnie – pomaga być zdrowym. Zapobiega chorobom serca, niektórym nowotworom, w tym rakowi jelita grubego, cukrzycy typu 2, a być może również schorzeniom neurodegeneracyjnym, jak choroba Alzheimera i Parkinsona. Mówi się też o korzystnym działaniu kawy na wątrobę oraz o tym, że zapobiega kamicy pęcherzyka żółciowego.

Dzieje się tak dlatego, że pełno w niej pożytecznych związków, chroniących komórki organizmu przed uszkodzeniem. Nieprawdopodobne, ale kawa zawiera ponad tysiąc bioaktywnych substancji. Najważniejsze wśród nich to polifenole, które, jako antyoksydanty, neutralizują wolne rodniki. Kawa ma ich więcej niż zielona czy czarna herbata i więcej niż soki z granatów, winogron czy żurawiny.

Czy kawa podnosi ciśnienie? Owszem, dzięki zawartości kofeiny. Jednak nie na wszystkich działa jednakowy sposób – jest to uwarunkowane genetycznie. Poza tym badania dowodzą, że regularne picie kawy wyrabia tolerancję kofeiny. Według Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego „dostępne dowody z badań, głównie o charakterze obserwacyjnym, nie wskazują na wyższe ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego lub wyższe wartości ciśnienia u osób regularnie pijących kawę. Z kolei europejskie towarzystwa naukowe przyznają, że, choć kofeina rzeczywiście ma efekt podwyższający ciśnienie krwi, to picie kawy daje duże korzyści zdrowotne w odniesieniu do układu sercowo-naczyniowego.

Oczywiście w niczym nie należy przesadzać. Picie 10 filiżanek espresso może skutkować przyspieszonym biciem serca i nadmiernym pobudzeniem. Ale 3 do 5 – jest ok.

Warto wiedzieć, że:
• Robusta zawiera dwa razy więcej kofeiny niż Arabica
• Dodatek mleka i cukru do kawy może zmniejszyć jej działanie przeciwutleniające, bo utrudnia przyswajanie polifenoli
• Najwięcej kawy na świecie piją Finowie, Norwegowie i Islandczycy
• Podczas gdy Fin zużywa 12 kg kawy rocznie, to Polak – zaledwie 2,3 kg.

Dużo ciekawych informacji na www.kawaizdrowie.pl

Ryszard Sterczyński
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

7 trików na pyłki

Jak nie dąb, to pokrzywa, trawy albo szczaw. W tym roku trawy zaczęły pylić wyjątkowo wcześnie, może więc szybciej skończą. Ale na pewno znajdzie się inny alergen. Jak żyć?

Czytaj dalej

Skąd brać siłę?

Taki już jestem i się nie zmienię – mówi wiele osób. A czasem zmienić się trzeba – i można.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

7 kwietnia 2017
Komórką w serce

Zbadałam sobie tętno za pomocą telefonu komórkowego. Dlaczego to zrobiłam? Bo czas się ocknąć i wziąć sprawy swoje ręce.

Czytaj dalej

7 października 2014
Kichaj w…łokieć

Zaczął się sezon przeziębień. Do drzwi puka też grypa. Jak się chronić przed wirusami?

Czytaj dalej