Styl życia Archiwum wpisów

palenie

Pomoc dla palacza8 grudnia 2015 - Styl życia -

Palenie tytoniu to nie wynik słabego charakteru. To przewlekła i nawracająca choroba, która niszczy twoje ciało i umysł, palaczu.

To prawda: palenie ma swój numer w klasyfikacji chorób WHO. Niestety, choć leczenie jest możliwe, to nie tak łatwo dostępne, jak reklamowane tabletki na…kaszel palacza. Za mało jest poradni wyspecjalizowanych w tym zakresie. Niemniej istnieją leki ułatwiające rzucenie palenia – na receptę i bez recepty. Co więcej, lekarz może ci nawet wystawić zwolnienie z pracy, jeśli źle znosisz czas rzucania palenia (ale nie mam pojęcia, jak to działa w praktyce).

Po 20 minutach bez papierosa wraca do normy ciśnienie krwi i tętno.
Po 36 godzinach odzyskujesz smak i węch.

W Polsce pali 9 mln osób. 2,7 mln z nich deklaruje, że chce rzucić palenie. Jak to zrobić? Bardzo trudna sprawa. Specjaliści dają następujące rady:
• Podejmij nieodwołalną decyzję

I przygotuj się do jej realizacji:
• Obserwuj swoje nawyki, związane z paleniem
• Zaplanuj, jak zastąpić papieros w sytuacji, gdy przyzwyczaiłeś się to robić (np. napij się wody)
• Rozplanuj rzucanie palenia w czasie – o ile mniej będziesz palił każdego dnia albo kiedy zapalisz ostatniego papierosa
• Dowiedz się, kto mógłby ci pomóc – lekarz, psycholog, przyjaciele?
• Nie zrażaj się niepowodzeniem: to choroba nawracająca. Nie uda się, spróbuj jeszcze raz
• Nie bądź dla siebie surowy

Kiedy rzucasz, unikaj tych palaczy, którzy nie rozumieją twojego prawa do niepalenia. A także sytuacji, które kojarzą ci się z nałogiem. Staraj się planować dzień, wypoczywaj, wysypiaj się, nie dokładaj sobie stresu, zwiększ aktywność fizyczną. Wszystkie te działania, nie tylko niepalenie, przyniosą ci korzyść.

Po 20 minutach bez papierosa wraca do normy ciśnienie krwi i tętno. Doba bez palenia to już mniejsze ryzyko zawału. Po 36 godzinach odzyskujesz smak i węch. Po 10 latach masz takie samo ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca, jak ktoś, kto nigdy nie palił. Na raka płuca – po 15 latach. Długo? Ale warto mieć jakąś perspektywę.

Gdzie szukać pomocy?
* Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym 801 108 108, dla telefonów komórkowych 22 211 80 15.
* www.jakrzucicpalenie.pl
* Facebook: Jak rzucić palenie? – Ogólnopolska Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

7 trików na pyłki

Jak nie dąb, to pokrzywa, trawy albo szczaw. W tym roku trawy zaczęły pylić wyjątkowo wcześnie, może więc szybciej skończą. Ale na pewno znajdzie się inny alergen. Jak żyć?

Czytaj dalej

Skąd brać siłę?

Taki już jestem i się nie zmienię – mówi wiele osób. A czasem zmienić się trzeba – i można.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

22 listopada 2015
Witamina-panaceum?

Zmierzyłam sobie poziom witaminy D w organizmie. I co? Niski. Jeszcze nie samo dno, ale jednak.

Czytaj dalej

18 listopada 2014
Cukrzyca: masz wybór

Trwa epidemia. A nawet pandemia, czyli coś o wiele gorszego. Nie grypy, nie wirusa eboli. Tylko cukrzycy.

Czytaj dalej