Choroby Archiwum wpisów

talerze

Cukrzyca w kuchni1 lipca 2015 - Choroby -

Jakie błędy może popełnić pacjent z cukrzycą w codziennej diecie?

Zdarza się, że lekarz nie udzieli nam wystarczających wskazówek albo ich nie zrozumiemy – ze złym skutkiem dla zdrowia. Oto kilka spraw, na które warto zwrócić uwagę. Moja wiedza na ten temat pochodzi z wykładu dr. Dariusza Włodarka z SGGW, którego zdarzyło mi się wysłuchać. Był wprawdzie przeznaczony dla lekarzy – ale większość udało mi się zrozumieć :)

Diabetyk nie musi mieć oddzielnej półki w lodówce. Jego sposób odżywiania się to po prostu zdrowa dieta, którą z powodzeniem może stosować cała rodzina.

Co jest ważne generalnie? Chyba rozsądek i równowaga. Nie trzeba rezygnować ze smacznego jedzenia, tylko zmodyfikować swój sposób żywienia. Ważne są nie tylko składniki, ale też metody ich przetwarzania. Oczywiście trzeba znacznie ograniczyć (albo całkiem wyeliminować) słodycze oraz zmniejszyć ilość tłuszczów w diecie.

A oto błędy, które diabetycy popełniają najczęściej:

1. Informację „musi pan przejść na dietę” pacjent rozumie często jako zalecenie diety lekkostrawnej, w której produkty są gotowane i rozdrobnione. I to błąd. Taka dieta jest przeznaczona dla osób z niektórymi chorobami przewodu pokarmowego. Cechuje ją wysoki indeks glikemiczny, dla diabetyków niedobry. Jest tym wyższy, im jedzenie bardziej przetworzone.
2. Ograniczenie pieczywa – tak, jeśli jemy go naprawdę dużo. Nie, jeśli zamiast dwóch kromek chleba zjemy jedną, ale za to z podwójną warstwą tłustej wędliny – bo w jakiś sposób chcemy zaspokoić głód.
3. I odwrotna sytuacja: należy ograniczać tłuszcze w diecie. Ale jeśli całkowicie z nich zrezygnujemy, będziemy jeść więcej węglowodanów, a więc np. właśnie pieczywa. A więc potrzebny jest złoty środek.
4. Ważne dla diabetyka jest pozbycie się zbędnych kilogramów i niedopuszczanie do otyłości. Ale nie za pomocą szybko działającej „diety cud”, tylko stopniowo, drogą prawidłowych nawyków. W ogóle z odchudzaniem nie trzeba przesadzać, zwłaszcza w starszym wieku. Owszem, jeśli jesteśmy otyli, schudnięcie jest wskazane. Ale przy lekkiej nadwadze wystarczy pilnować, by kilogramów nie przybyło.

Wydaje mi się, że diabetyk nie musi mieć oddzielnej półki w lodówce. Jego sposób odżywiania się to po prostu zdrowa dieta, którą z powodzeniem może stosować cała rodzina.
PS. To już setny wpis na naszym blogu!

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Lata w paczkach

Przez pięć lat od postawienia diagnozy raka płuc żyje zaledwie 15 proc. chorych. Czas te proporcje odwrócić.

Czytaj dalej

Kawa jest zdrowa!

Okazuje się, że mój ulubiony napój mogę pić bez wyrzutów sumienia. Mam na to słowo ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

24 lipca 2014
Uwaga na HCV

Wyjątkowo przekazujemy tu nie własny „wpis”, ale komunikat. Jednak sprawa jest ważna, a informacja, jak sądzimy, pożyteczna.

Czytaj dalej

31 sierpnia 2014
Myśl o kręgosłupie

Wiem, co to ból kręgosłupa. Pewnego wieczoru schyliłem się, by podnieść mały stolik…

Czytaj dalej