Choroby Archiwum wpisów

talerze

Cukrzyca w kuchni1 lipca 2015 - Choroby -

Jakie błędy może popełnić pacjent z cukrzycą w codziennej diecie?

Zdarza się, że lekarz nie udzieli nam wystarczających wskazówek albo ich nie zrozumiemy – ze złym skutkiem dla zdrowia. Oto kilka spraw, na które warto zwrócić uwagę. Moja wiedza na ten temat pochodzi z wykładu dr. Dariusza Włodarka z SGGW, którego zdarzyło mi się wysłuchać. Był wprawdzie przeznaczony dla lekarzy – ale większość udało mi się zrozumieć :)

Diabetyk nie musi mieć oddzielnej półki w lodówce. Jego sposób odżywiania się to po prostu zdrowa dieta, którą z powodzeniem może stosować cała rodzina.

Co jest ważne generalnie? Chyba rozsądek i równowaga. Nie trzeba rezygnować ze smacznego jedzenia, tylko zmodyfikować swój sposób żywienia. Ważne są nie tylko składniki, ale też metody ich przetwarzania. Oczywiście trzeba znacznie ograniczyć (albo całkiem wyeliminować) słodycze oraz zmniejszyć ilość tłuszczów w diecie.

A oto błędy, które diabetycy popełniają najczęściej:

1. Informację „musi pan przejść na dietę” pacjent rozumie często jako zalecenie diety lekkostrawnej, w której produkty są gotowane i rozdrobnione. I to błąd. Taka dieta jest przeznaczona dla osób z niektórymi chorobami przewodu pokarmowego. Cechuje ją wysoki indeks glikemiczny, dla diabetyków niedobry. Jest tym wyższy, im jedzenie bardziej przetworzone.
2. Ograniczenie pieczywa – tak, jeśli jemy go naprawdę dużo. Nie, jeśli zamiast dwóch kromek chleba zjemy jedną, ale za to z podwójną warstwą tłustej wędliny – bo w jakiś sposób chcemy zaspokoić głód.
3. I odwrotna sytuacja: należy ograniczać tłuszcze w diecie. Ale jeśli całkowicie z nich zrezygnujemy, będziemy jeść więcej węglowodanów, a więc np. właśnie pieczywa. A więc potrzebny jest złoty środek.
4. Ważne dla diabetyka jest pozbycie się zbędnych kilogramów i niedopuszczanie do otyłości. Ale nie za pomocą szybko działającej „diety cud”, tylko stopniowo, drogą prawidłowych nawyków. W ogóle z odchudzaniem nie trzeba przesadzać, zwłaszcza w starszym wieku. Owszem, jeśli jesteśmy otyli, schudnięcie jest wskazane. Ale przy lekkiej nadwadze wystarczy pilnować, by kilogramów nie przybyło.

Wydaje mi się, że diabetyk nie musi mieć oddzielnej półki w lodówce. Jego sposób odżywiania się to po prostu zdrowa dieta, którą z powodzeniem może stosować cała rodzina.
PS. To już setny wpis na naszym blogu!

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

7 trików na pyłki

Jak nie dąb, to pokrzywa, trawy albo szczaw. W tym roku trawy zaczęły pylić wyjątkowo wcześnie, może więc szybciej skończą. Ale na pewno znajdzie się inny alergen. Jak żyć?

Czytaj dalej

Skąd brać siłę?

Taki już jestem i się nie zmienię – mówi wiele osób. A czasem zmienić się trzeba – i można.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

27 lutego 2014
Człowiek bez blizny

Blizna to w gruncie rzeczy coś naturalnego. Znak, że uszkodzona skóra zagoiła się.

Czytaj dalej

24 marca 2015
Zdążyć przed jaskrą

Kłopoty ze wzrokiem? – Zoperują cię, to nic nie boli, będziesz jak nowa – pociesza emerytka koleżankę. Tymczasem – niekoniecznie.

Czytaj dalej