Dieta Archiwum wpisów

IMG_3237

Talerz w ciąży14 stycznia 2014 - Dieta -

Czy wyobrażasz sobie, kim będzie twoje dziecko? Na przykład za 40 lat? Marzysz o tym, żeby było zdrowe i szczęśliwe.

Żeby tak się stało, od dziś zmień swój jadłospis. To, co jesz, wpływa na stan dziecka nie tylko w momencie jego narodzin. Programuje jego zdrowie na całe życie.
A konkretnie?
Jeśli dopiero planujesz ciążę, jedz 5 urozmaiconych posiłków dziennie.
TAK: dla pełnoziarnistych produktów zbożowych, mleka i jego przetworów, białka z różnych źródeł (rośliny strączkowe, ryby, mięso, jaja), tłuszczów roślinnych, warzyw (500 g dziennie) i owoców (300 g), 2-2,5 l płynów .
NIE: dla fast foodów i alkoholu.
OGRANICZ: słodycze, sól, kawę.

Uwaga: sól jest w wielu gotowych produktach, nie tylko w solniczce!

Jesteś już w ciąży? Jedzenie za dwoje to mit. Jeśli nadmiernie utyjesz, narazisz siebie i dziecko na wiele powikłań i utrudnisz sobie życie na co dzień. Pomyśl o dźwiganiu dodatkowego bagażu, żylakach i bólach kręgosłupa. Jednak odchudzanie podczas ciąży też jest zabronione. A więc?
Optymalny przyrost twojej wagi w tym czasie to 10-14 kg. W tym zaledwie 2-4 kg ma stanowić tkanka tłuszczowa, wyściełająca jamę brzuszną i przeznaczona na zapas energetyczny podczas karmienia piersią. Aby to osiągnąć, dopiero w II trymestrze ciąży jesz codziennie o 360 kcal więcej niż dotąd, a w III – o 475 kcal.
Jak ma wyglądać twój talerz? Podobnie jak wtedy, kiedy się do niej przygotowywałaś. Najwięcej powinno być na nim węglowodanów złożonych (chleb, ryż, makaron z pełnego przemiału, płatki owsiane, kasze), następnie warzywa, owoce, produkty mleczne, a dopiero potem mięso, ryby, jajka, tłuszcze.
Dokładne wskazówki – co i ile, jadłospisy i przykłady znajdziesz w Poradniku żywienia kobiet w ciąży. Ściągnij go sobie ze strony www.imid.med.pl lub www.1000dni.pl

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

7 trików na pyłki

Jak nie dąb, to pokrzywa, trawy albo szczaw. W tym roku trawy zaczęły pylić wyjątkowo wcześnie, może więc szybciej skończą. Ale na pewno znajdzie się inny alergen. Jak żyć?

Czytaj dalej

Skąd brać siłę?

Taki już jestem i się nie zmienię – mówi wiele osób. A czasem zmienić się trzeba – i można.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

20 października 2014
Słuchaj: kocham cię!

Widziałam film. Dokumentalny. Występował w nim starszy pan, dawniej nauczyciel, który stracił słuch.

Czytaj dalej

8 kwietnia 2016
Noc z bezdechem

Kto z was budzi się w nocy po kilka razy, nie może zasnąć ponownie, rano wstaje niewypoczęty i cały dzień marzy o drzemce?

Czytaj dalej