Styl życia Archiwum wpisów

Esemesowa szyja?12 lipca 2020 - Styl życia -

15 lipca przypada Dzień bez Telefonu Komórkowego. – To świetna okazja, by mówić o profilaktyce. Kluczem do sukcesu jest umiar w korzystaniu z urządzenia – mówi lek. Przemysław Rychtik z kliniki ortopedycznej Carolina Medical Center.

Korzystanie ze smartfonów może również deformować dłonie, bo długotrwałe niefizjologiczne ułożenie nadgarstków ma destrukcyjny wpływ na ręce.

Co ma wspólnego ortopedia z telefonem komórkowym? Dużo. Wielogodzinne pochylanie się nad telefonem może prowadzić do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa szyjnego. Głowa człowieka waży ok. 5,5 kg, nic więc dziwnego, że w wyniku ciągłego pochylania się nad ekranem zaczyna boleć szyja. Już przy 15-stopniowym nachyleniu głowy nacisk na kark wynosi aż 12 kg, a przy maksymalnym – nawet 30 kg!
Szyja!
Jaki jest skutek długotrwałego unieruchomienia szyi w jednej pozycji? Tzw. esemesowa szyja. W wyniku przeciążenia mięśni i stawów kręgosłupa szyjnego pojawia się uczucie „wbijania szpilek” w kark, napięcie mięśni kręgosłupa, przeszywający ból podczas dotykania uchem ramienia. Niektórzy mają problem z tym, by obejrzeć się za siebie lub skręcić głową w lewo lub prawo. Mogą też pojawić się bóle głowy o charakterze napięciowym.
Dłonie!
Ale to nie wszystko. Korzystanie ze smartfonów może również deformować dłonie, bo długotrwałe niefizjologiczne ułożenie nadgarstków ma destrukcyjny wpływ na ręce. W wyniku stałych, monotonnych ruchów dłoni dochodzi do przeciążenia mięśni, odpowiedzialnych za ruchy nadgarstka, oraz do zmian naczyniowych w stawach i w tkankach miękkich ręki. Używanie telefonów komórkowych szkodzi drobnym stawom rąk i nadgarstka, a także powoduje przewlekłe uszkodzenia stawów międzypaliczkowych. Po spędzonych w ten sposób wielu godzinach można odczuwać mrowienie w dłoniach, ból, obrzęk i sztywność nadgarstka, a także bóle kciuka.
Co robić?
Zapobiegać. Jak?
• ogranicz czas spędzany z telefonem – wakacje to okazja do utrwalenia nowych nawyków
• W trakcie korzystania z urządzenia trzymaj je na wysokości wzroku, dzięki czemu nie będziesz pochylać szyi do przodu
• Unikaj utrzymywania jednostajnej pozycji przez dłuższy czas – rób kilkuminutowe przerwy
• W każdej wolnej chwili aktywizuj stawy kręgosłupa, wykonując krótkie ćwiczenia, polegające na krążeniu głową w obie strony
• rozmawiając przez telefon, zmieniaj rękę, którą trzymasz urządzenie. A najlepiej korzystać z zestawu słuchawkowego.

Halina Sterczyńska
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Z zamku do ogródka

Będąc świeżo upieczonym ogrodnikiem, zachwycam się bioróżnorodnością w swoim nowym otoczeniu, bogactwem ptasich treli, zapachem kwiatów, nawet chwastami. Codziennie.

Czytaj dalej

Łuszczyca w COVIDzie

Pandemia ograniczyła pacjentom dostęp do większości ośrodków klinicznych. Szczególnie dała się we znaki osobom z łuszczycą. Zmiany na skórze, ból oraz brak wsparcia psychologicznego niezwykle mocno w nich uderzył.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

22 maja 2015
Alergia na słońce

Nie wszyscy cieszą się z kontaktu ze słońcem. Na pewno nie ci, którzy na promieniowanie UVA reagują alergią. Tak jak ja.

Czytaj dalej

3 lutego 2019
Probiotyk, ale jaki?

Jeden ze sposobów poprawy składu i funkcji mikrobioty to stosowanie probiotyków. Jak to robić z sensem?

Czytaj dalej