Dieta Archiwum wpisów

8 zasad grillowania20 lipca 2017 - Dieta -

Nie oszukujmy się: nie ma zdrowego grillowania. Jest tylko wybór między gorzej a lepiej przyrządzonym daniem.

Zdradzamy kilka sposobów na poprawę walorów zdrowotnych frykasów z grilla:

Grillować można, ale z rzadka…

• Zamiast żeberek, karkówki i kiełbasy przygotuj na ruszcie wołowinę, kurczaka, indyka lub rybę. Smaczne są również warzywa, a także owoce.
• Lubimy karkówkę, ale zdrowsze dla wątroby są mięsa nie ociekające tłuszczem. Podczas wysokiej temperatura grillowania (ok. 200 stopni) w białkach i tłuszczach wydzielają się WWA – wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, które mogą powodować raka.
• Doprawiaj marynaty, w których przygotowujesz mięso, rozmarynem, bazylią, miętą, szałwią, majerankiem i oregano – zioła zmniejszają wydzielanie szkodliwych WWA.
• Nie opiekaj nigdy mięsa lub kiełbasy w płomieniu. Kładź je na aluminiowych tackach. Ograniczysz w ten sposób ilość substancji toksycznych skapujących z żywności do ognia, które następnie osadzają się na przygotowywanych produktach.
• Dobrym sposobem na zamknięcie włókien w mięsie (by tłuszcz nie kapał) jest jego wcześniejsze podgrzanie w piekarniku, dzięki czemu ilość skapującego tłuszczu będzie mniejsza.
• Staraj się nie przetrzymywać mięsa na ruszcie – w myśl zasady: im krócej pieczemy – tym zdrowsze jemy. Czas grillowania skróci podzielenie mięsa na małe kawałki.
• Szczególnie kiełbasa z grilla nie jest najlepszym pomysłem. Zawarta w niej saletra poddana wysokiej temperaturze, a następnie działaniu soku żołądkowego zmieni się w twoim organizmie w rakotwórcze nitrozaminy.
• I na koniec najważniejsze: grillować można, ale z rzadka. Codzienne spożywanie tak przygotowanych pokarmów może być niebezpieczne dla zdrowia. Wybór należy do Ciebie.

Ryszard Sterczyński
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Dla chorych na PBL

Ktoś w twojej rodzinie cierpi na przewlekła białaczkę limfocytową lub to ciebie dotyka ta choroba? Pomocą może ci posłużyć nowa broszura edukacyjna Fundacji OnkoCafe.

Czytaj dalej

Esemesowa szyja?

15 lipca przypada Dzień bez Telefonu Komórkowego. – To świetna okazja, by mówić o profilaktyce. Kluczem do sukcesu jest umiar w korzystaniu z urządzenia – mówi lek. Przemysław Rychtik z kliniki ortopedycznej Carolina Medical Center.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

21 grudnia 2016
Czerniak na życzenie

Każdy z nas ma na skórze znamiona, brodawki. Czy kiedykolwiek pokazywaliście je lekarzowi?

Czytaj dalej

11 stycznia 2014
Taka sytuacja

Chorzy na Parkinsona nie mają dzisiaj szans. Ci tylko z drżeniem rąk mogą jeszcze wyjść na ulicę. Pozostali z powodu niesprawności są uzależnieni od rodzin.

Czytaj dalej