Dieta Archiwum wpisów

Życie bez cukru?14 maja 2016 - Dieta -

Cukier jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ale nie w nadmiarze.

Kiedy spożywamy go za dużo, źle wpływa na przemianę materii. Obciąża trzustkę, prowadzi do otyłości i wszystkich związanych z nią chorób, z cukrzycą i nowotworami łącznie, podnosi stężenie cholesterolu i trójglicerydów, niszczy zęby, powoduje huśtawkę nastrojów. A co najgorsze, uzależnia, trudno więc z niego zrezygnować.

Przeciętny Polak zjada rocznie 40-45 kg cukru. W roku 1900 było to 5 kg!

Ogromne ilości cukry spożywają dzieci i to już od rana: płatki, jogurt, słodkie napoje, lizaki w nagrodę. Wpływa to na ich zachowanie, koncentrację, wyniki w nauce (choć mitem jest, że słodycze powodują ADHD).

Cukier jest wszędzie, nie tylko w cukierniczce. Według australijskiego eksperymentu, którego wyniki przeliczono na warunki polskie, jemy codziennie 30 łyżeczek cukru ukrytego w produktach! Do wielu z nich dodaje się syrop fruktozowo-glukozowy – to też cukier. Czytajmy etykiety! I nieprawda, że cukier brązowy jest mniej słodki. A miód, oprócz tego, że ma wiele pożytecznych właściwości, zawiera zwykły cukier prosty.

Owszem, cukier jest potrzebny. Ale wystarczy nam ten w owocach, gdzie dodatkowo mamy dużo błonnika i antyoksydantów, czyli składników jak najbardziej wartościowych.

Kto ma odwagę przestać słodzić od razu, z dnia na dzień? Jak twierdzi dietetyczka, lek. med. Małgorzata Sobczyk, jeśli zrobimy to na raty – na przykład słodzimy tylko przez trzy dni w tygodniu – niczego nie osiągniemy. Nie zmienimy przyzwyczajeń i przez resztę tygodnia będziemy ciągle myśleć o cukrze.

Ostre cięcie (czy raczej odcięcie się od cukru) może spowodować uczucie rozbicia, podenerwowania. Po dwóch tygodniach to minie. Możemy – a nawet powinniśmy – jeść w tym czasie owoce świeże lub suszone. I jak twierdzi doktor Sobczyk, po miesiącu batonik będzie dla nas za słodki.

Można sprawdzić, czy to prawda. Fundacja Szczęśliwi Bez Cukru rozpoczęła eksperyment. Dwoje wolontariuszy przez miesiąc powstrzyma się od jedzenia jakichkolwiek produktów zawierających cukier dodany. Potrwa to do 11 czerwca. Uczestnicy eksperymentu zostali zbadani przed jego rozpoczęciem, a badania zostaną powtórzone na koniec.

Ryszard Sterczyński
Inne wpisy autora

Komentarze: 0

O blogu:

Wierzymy, że każdy trzyma swoje zdrowie w swoich rękach. Blog powstał po to, żeby dać wyraz naszym osobistym poglądom na ten temat, ale też przekazać rzetelną wiedzę, podsunąć wskazówki dla tych, którzy na naszą stronę trafią.

Czytaj dalej

Czytaj także:

Ćwicz oddech w domu

Rehabilitacja oddechowa we własnym domu? To możliwe dzięki filmom instruktażowym dla pacjentów z idiopatycznym włóknieniem płuc i przewlekłą obturacyjną chorobą płuc.

Czytaj dalej

Dla chorych na PBL

Ktoś w twojej rodzinie cierpi na przewlekła białaczkę limfocytową lub to ciebie dotyka ta choroba? Pomocą może ci posłużyć nowa broszura edukacyjna Fundacji OnkoCafe.

Czytaj dalej

Poprzednie wpisy:

13 stycznia 2014
O tym się nie mówi

Jaki mamy wpływ na własne zdrowie? Podobno naprawdę duży! Np. co trzeciego nowotworu można uniknąć. Nie zasłaniajmy się genami.

Czytaj dalej

20 października 2017
Sprawdź swoje kości!

Oceń, czy grozi ci złamanie z powodu osteoporozy. Badaj się i zapobiegaj.

Czytaj dalej